Jak poznáte, že se vaši posluchači nudí?

5 nejčastějších signálů + 1 extrémní

sudoku-552944_1280

 

Já už tomu vůbec nerozumím, líp to připravit ani nešlo. Téma vyčerpané úplně do detailu, nic nechybělo. Posluchači dostali spoustu materiálů, tabulek, podkladů, víc se toho udělat nedalo. A stejně se asi nudili, když odcházeli, tak se o tom bavili. Ale pořád nevím, jak to mám poznat.

Připomíná vám to něco?

Pět nejčastějších signálů, kterými vám posluchači sdělují, že se nudí, máte stručně popsáno níže.

1. Časté pohledy na hodiny

Je jedno na jaké hodiny, hlavně na nějaké. Posluchač odpočítává čas. Počítá, za jak dlouho bude konec.

Klasické hodinky a hodiny jsou pouze jednoznačným signálem. Ale hodiny v mobilu a v notebooku nabízejí lákadla, po kterých znuděný posluchač prahne. Varianta hodiny v notebooku je na zahnání nudy nejlepší, tam je přece celá plejáda zábavy a nuda je fuč, posluchač ožívá (bohužel ne vašim přičiněním) a ještě je pěkně schovaný.

2. Dlouhé pohledy z okna nebo na dveře

Nebohý posluchač dává jednoznačné signály. Nejraději by už byl venku – to jsou ty pohledy z okna a odešel by dveřmi (v některých případech by to možná klidně vzal i tím oknem). Pokud k tomu připojí pohled na hodiny, berte to jako velmi silný signál.

3. Opřená brada a nepřítomný pohled; zavřené oči; opřená brada a zavřené oči

Opřená brada a zavřené oči je sice extrémní případ, ale stává se. Jestli už posluchač přímo nespí, nemá k tomu daleko. Opřená brada a nepřítomný pohled značí to, že je posluchač ponořen do svých myšlenek. Sní, přemýšlí, odpočívá, zkrátka je duchem někde jinde, rozhodně ne s vámi. Zavřené oči – možná spí.

4. Posluchači se baví mezi sebou

V tomto případě jste skoro nadbytečný, posluchači vás nepotřebují. Je nutné s tím něco udělat. Stává-li se vám tato situace opakovaně, změňte přístup.

Možná si říkáte, že je nudné vaše téma, ale i nudná témata se dají oživit. A když oživíte téma, bude se vám stávat, že vyvoláte vlnu zájmu a posluchači budou spolu s vámi vše vášnivě rozebírat.

5. Posluchači si čtou nebo luští křížovku

To je jako s notebookem, jenom mají k dispozici noviny, časopisy, knihy, atd. A také si mohou vyplňovat křížovky, sudoku či jinak zahánět nudu. Dělají zkrátka, co se dá.

6. Posluchači prchají

To je extrémní případ, kdy už to zkrátka nemohli vydržet.

Jsou vám některé signály povědomé?

A kde je tedy zakopaný pes? Ve všech případech je třeba nějak zaujmout pozornost. Dejte svému projevu šťávu, změňte na chviličku téma, oživte slova i řeč těla, odlehčete to, zareagujte na posluchače, rozesmějte je, ptejte se jich, zapracujte na svém projevu, zbavte se slovních parazitů, udělejte krátkou pauzu.

Připravte si konkrétní případy ze života, ukažte na nich, co se může stát, jak se z nich poučit nebo čeho se vyvarovat (ukázka zde). Rozbijte nudné téma na menší celky a ke každému z nich si připravte jinou činnost. Pracujte s posluchači, zapojte je do procesu. Buďte originálními tvůrci, máte to ve svých rukách.

Čtete dále

  • Vám se to lehko říká, jste zvyklá mluvit před lidmiVám se to lehko říká, jste zvyklá mluvit před lidmi "Vám se to lehko říká, když jste zvyklá mluvit před lidmi, děláte to pořád." Slyším čas od času a vždycky mě to znovu překvapí.Víte proč? Protože v tom to není. Vím o bezpočtu lidí, […]
  • Jak manažerka blekotala na téma komunikaceJak manažerka blekotala na téma komunikace Na jedné prestižní vysoké škole přednášela manažerka z poměrně známé poradenské společnosti. Tématem jejího vystoupení byla komunikace. Celý její výstup trval hodinu. Už po samotném […]
  • Smějete se sami?Smějete se sami? Stalo se vám někdy, že jste vyprávěli něco velmi, opravdu velmi vtipného, ale smáli jste se jen vy sami? Ostatní jen netečně přihlíželi a vy jste potom dumali, proč to nevyšlo?Nebojte […]